De huurdersvereniging krijgt nogal eens meldingen over verstopte afvoerleidingen en lekkages. Het verhelpen van verstoppingen (bijv in keukenafvoer) door bewoner of externe partij levert niet altijd blijvend resultaat op.

Omdat wij vermoeden dat dit probleem in veel stempels voorkomt willen we het bij MVGM aanhangig maken. Daarvoor is het van belang om uw ervaringen met verstoppingen en lekkages te kennen.

Laat svp ons via onderstaand reactieformulier weten:

Heeft u te maken (gehad) met verstopping van een afvoerleiding:

  1. waar?,
  2. welke (vermoede) oorzaak?
  3. hoe en door wie is die verstopping verholpen?
  4. is de verstopping niet teruggekeerd?

Heeft u te maken (gehad) met een lekkage?

  1. in welke leiding (warm water, koud water, stadsverwarming)?
  2. op welke plaats in uw woning?
  3. heeft u door de lekkage schade geleden aan uw eigendommen en door wie is die schade vergoed (uw verzekering, Bouwinvest)?

15 Reacties

Cancel

  1. ook last van verstopping in keuken!
    Na verbouwing loodgieter geweest!
    Iets beter nu!!

  2. waar?,
    Ik woon nu in het 2e appartement sinds 2004. In het eerste appartement bij intrek gevraagd de afvoer te ontstoppen omdat het water langzaam wegliep in de keuken. Is gebeurd, echter na paar jaar liep water weer langzaam weg. Wederom laten ontstoppen (ontstoppers etc hielpen niets), nu voor de kosten moeten opdraaien.

    In het 2e appartement wis het eigenlijk pas na de verbouwing (nieuwe keuken) weer misgegaan. Echter volgens de loodgieter lag het niet aan de verbouwing maar was de standleiding verstopt, fonteintje in toilet liep ook over als de kraan lang aanstond. Laten ontstoppen, kosten voor ons…
    welke (vermoede) oorzaak? lijkt mij slechte afvoer op standleiding oid.
    hoe en door wie is die verstopping verholpen? spiraal, door vaste loodgieter van (voorheen) JR
    is de verstopping niet teruggekeerd? eerste keer dus wel, nu nog niet in 2e app.
    Heeft u te maken (gehad) met een lekkage? neen

  3. Woon hier sinds dec 2011. Eerste maand verstopping van de keukenafvoer er werd door Recourt zeer snel een loodgieter gestuurd die met lange veer/boor de boel ontstopte.
    Lange liggende afvoer ( +- 7 meter)met te weinig afloop. De loodgieter (b)leek het probleem te kennen?!!
    Na twee jaar het zelfde probleem. 15 jan MVGM gemeld, geen reactie dus 24 jan opnieuw een melding gedaan! Twee dagen later een loodgieter , met een zelfde soort boor/veer de boel doorgestoken , moest er twee keer doorheen om de pijp goed open te krijgen zodat er echt weer stroming kwam .
    Er waren geen financiële consequentie’s voor mij.
    Met vriendelijke groet
    E. van Dillen

  4. Meerdere lekkages en verstoppingen gehad sinds 2011.
    Warmwaterleiding in vloer geknapt (lekkage bij onderburen) waterleiding fonteintje wc in muur geknapt en waterleiding bij bovenburen geknapt. Hierdoor gang onder gelopen en laminaat moeten vervangen. Geen vergoeding, hulp of oid van Recourt voor vervangen laminaat. Moest via inboedelverzekering met eigen risico van €100,-.

    Veel verstoppingen van afvoer in keuken. Oorzaak: te grote afstand (7 m) tussen afvoer en standleiding, waardoor afvoerleiding eigenlijk horizontaal ligt en dus slecht afvoert. Ook veel soda en warm water voor door spoelen om verstoppingen te voorkomen vooral voor vakantie. Bekend probleem in het hele blok en bekend bij Recourt. Verstoppingen wel altijd door Recourt uitgevoerd en vergoed, maar niet van harte.

  5. Sinds ik hier woon (4 jaar) diverse malen (bijna) verstopping gehad in keuken. In begin is er een loodgieter geweest die het schoongemaakt heeft. Daarna zelf regelmatig met soda doorgespoeld en een keer door een behulpzame buurman met een spiraal gereinigd. Alles met beperkt resultaat. Voor de verbouwing van de keuken een brief gestuurd naar Recourt met de vraag of er niet eens goed naar de afvoer keuken gekeken kan worden. Niets op gehoord. Sinds de verbouwing (half december) echter nog geen problemen gehad.

  6. > Heeft u te maken (gehad) met een lekkage?
    Ik heb waterschade in mijn appartement gehad, in najaar 2012. Mijn onderbuurvrouw kreeg kortsluiting in haar woonkamer door lekkage in mijn appartement en heeft alarm geslagen bij JR (ik zat nietsvermoedend op mijn werk).

    > In welke leiding (warm water, koud water, stadsverwarming)? Op welke plaats in uw woning?
    De koudwaterleiding die van stadsverwarmingshok naar de badkamer loopt gaf lekkage in beide ruimtes + in mijn gang (de vloer aldaar moest opnieuw gelegd worden). Waar precies het lek zat weet ik niet, ‘ergens’ weggewerkt in de vloer of muur. Overigens heeft de vorige bewoner ook lekkage gehad, dat kon je aan de keukenvloer zien (en ruiken aan het muffe kastje).

    > Heeft u door de lekkage schade geleden aan uw eigendommen en door wie is die schade vergoed (uw verzekering, Bouwinvest)?
    Er is een bypass gemaakt in de waterleiding en mijn badkamer is opengebroken om deze aan te leggen (en daarna uiteraard opnieuw betegeld). Mijn laminaat was beschadigd en is opnieuw gelegd. Dit is door mijn eigen woonverzekering vergoed.

    Al met al waren het stressvolle weken omdat ik steeds leidingen moest afsluiten om verdere lekkage te voorkomen, moest douchen op mijn werk en het gedoe was om steeds alle werklui binnen te laten terwijl ik in die periode in Rotterdam werkte.

    Verder heb ik op meerdere plekken in huis schimmel. O.a. op mijn slaapkamermuur is de verf gaan bubbelen (sinds de lekkage – de vloer was wekenlang zo verzadigd dat het meters verderop nog vochtig was) en aan beide muren in mijn woonkamer, onderaan bij de schuifpui. Dit laatste is ontstaan nadat we een keer een wolkbreuk hebben gehad, de regen lijkt te zijn doorgeslagen.

    Ik heb trouwens ook een keer een verstopping in de douche gehad toe ik hier net woonde. Op kosten van JR zijn er toen loodgieters langs geweest en die zogen van alles van de vorige bewoner uit de afvoer (sateprikkers e.d., don’t ask me why).

  7. Tine Wiegman

    Heb een aantal keren verstopping van de gootsteen gehad. de laatste keer in 2012. Is verholpen door een loodgieter. Moest het zelf betalen. De vorige keren betaalde de verhuurder dat. Het zou in mijn huurcontract staan. Ik kon het niet vinden . Heb de ruim €100 uiteindelijk betaald. Ik woon hier vanaf het begin en heb van veel klachten gehoord. Ook een vroegere loodgieter zei dat het een aanlegprobleem was. Nu wordt dat ontkend. Binnenkort weer loodgieter nodig: gootsteen en wc lopen slecht door. Zal Recourt bellen.

  8. Verstopping van een afvoerleiding hebben we in de afgelopen jaren diverse malen meegemaakt in het bad en de keuken. Sinds de verandering van de regels, betalen we nu de kosten zelf.

    Vreemd genoeg ligt de verstopping nooit lokaal aan de leidingen (die kunnen we zelf wel schoonhouden, maar altijd in de leidingen waar we blijkbaar zelf niet bij kunnen. Firma Bijl lost e.e.a. op. Bouwinvest belast de rekening door.

    Diverse lekkages gehad in afgelopen jaren:
    Keuken: 2 keer lekkage:
    1. lasnaad van waterleiding
    2. onlangs weer een lekkage maar dit schijnt te hebben gelegen aan de onlangs opgeleverde nieuwe keuken waarbij een emmertje omgevallen zou zijn, aangezien het doormeten/bekijken van de leidingen niks had opgeleverd.
    Woonkamer:
    1. Lekkage lasnaad verwarming bovenverdieping. Schilderwerk door Bouwinvest.
    2. Lekkage door verstopte afvoer terras bovenverdieping. Schilderwerk door Bouwinvest.

  9. Wij hebben vorig jaar en lekkage gehad in de badkamer. Na melding via de siste kregen wel een mail dat wel zelf met gebroken contact moesten opnemen. Gedaan maar na een week nog geen acties. Week later weer lekkage en toen weer gebeld. Is een ander bedrijf langs geweest. Bleek een lekkende afvoer van het bad van de bovenburen en was meteen op te lossen. Actie na melding duurde langer dan vroeger (1 week).

  10. Wij zitten op de bovenste verdieping en hadden lekkage (met bijbehorende schimmel) in een hoek van de keuken. Het heeft anderhalf jaar (!) geduurd voordat dit helemaal opgelost was (afgelopen jaar).
    Vanuit Recourt/MVGM werd er zeker actie ondernomen op onze meldingen – dakdekkers, vervanging van de beplating op het balkon/terras, een lekdetectiedeskundige, zelfs – maar er werd wel steeds ingezet op de meest simpele, kleinschalige oplossing die op dat moment bedacht kon worden, waarna het weer weken afwachten was, melden dat de lekkage er nog was, en dan weer weken wachten op een volgende stap. Reden waarom het zo vreselijk lang geduurd heeft.
    Uiteindelijk zijn tientallen meters dak opnieuw ‘geplakt’, heb ik begrepen, waarna plafond en wand in onze keuken opnieuw gestuct/geschilderd zijn. Het stucwerk op de lekplek is brokkelig inmiddels, niet fraai, maar de lekkage lijkt niet teruggekomen te zijn.
    Dit alles was op kosten van Recourt/MVGM en hun handelswijze is misschien niet helemaal onbegrijpelijk – kijken of een kleine stap werkt, dan pas iets groters proberen; lekkage vanaf een enorm plat dak is een erg lastig probleem – maar het heeft natuurlijk veel te lang geduurd, en op ons verzoek om huurverlaging/compensatie voor gederfd woongenot werd heel slecht gereageerd. Lekkage en schimmel in de keuken was geen gederfd woongenot, was de stelling, want: we konden de keuken gewoon gebruiken! Pas na dreigen met een juridische procedure hebben we een halve maand huur teruggekregen.
    Onmiddellijk na de afrondende werkzaamheden was onze keukenafvoer hopeloos verstopt – omdat de ingehuurde krachten verf en stuc door de gootsteen hadden gespoeld, de loodgieter was twee uur bezig met ontstoppen – waarvoor we vervolgens een (forse) rekening van MVGM kregen (volgens hen was vet de oorzaak van de verstopping). Vanzelfsprekend hebben we bezwaar gemaakt, waarop wij niks meer van de zaak vernomen hebben.
    Overigens was een aantal jaren geleden onze keukenafvoer ook al eens verstopt en het onstoppen door een loodgieter kwam destijds wel voor eigen rekening (148 euro, als ik met goed herinner – het is erg duur, in ieder geval).
    Tot slot: als er harde wind op de voorkant staat (het noorden) slaat de regen onder een van de kozijnen door, met plasjes op de vensterbank als resultaat. Dit moeten we nog een keer melden.

  11. Wij wonen nu ruim 15 jaar in dit appartement, overigens tot tevredenheid, maar we hebben al diverse keren een verstopping in de keukenafvoer gehad.
    Deze verstopping zit nooit bij ons in de afvoer maar komt door de leiding beneden in de hal naar de garage. Toen het de eerste keer gebeurde heeft een van de medewerkers die het heeft opgelost mij verteld dat deze leiding op “tegenschot” ligt. We hebben het nog niet zelf hoeven betalen maar er is verteld door Recourt dat dit de volgende keer wel het geval is, wat wij niet redelijk vinden.
    Met vriendelijke groet,
    Lisette van Veen

  12. Wij wonen 4,5 jaar in onze woning. Na 1,5-2 jaar hebben last gehad van een verstopping in de badkamer, de douche om specifiek te zijn. Wij hebben dit toen aangekaart en de verstopping is toen verholpen door een gespecialiseerd bedrijf, op kosten van de verhuurder. Minder dan een jaar geleden hadden wij weer een verstopping in de douche, weer aangekaart maar nu kon deze verstopping verholpen door een gespecialiseerd bedrijf maar dit keer wel op onze eigen kosten. Omdat de kosten van het verhelpen van de verstopping belachelijk hoog zijn hebben wij ons laten adviseren over hoe wij zelf een verstopping kunnen verhelpen. Wij hebben toen de duo ontstopper van HG geprobeerd met super resultaat en tot heden geen last meer van verstoppingen gehad.

    Mvg,

    Zoë

  13. Vincent Steendam

    Waar:
    Verstopping in de keukenafvoer +/- 2 jaar geleden.

    Welke (vermoede) oorzaak?
    Onbekend.

    Hoe en door wie is die verstopping verholpen?
    Verstopping is verholpen door een trillende staaf in het afvoerkanaal te voeren. De naam van het bedrijf kan ik me niet meer herinneren.

    Is de verstopping niet teruggekeerd?
    Tot op heden geen verstoppingen meer.

  14. Wij wonen vanaf het begin in de woning. (december 1996)
    Wij hebben(laten wij het afkloppen) tot op heden geen last gehad met
    verstoppingen of lekkages van de afvoer.
    Wel hebben wij lekkage gehad met de verwarming.
    Het was heftig, (nieuwe vloer) maar vergoed door de verzekering, ofschoon
    je er niet beter van wordt en het altijd een hoop energie kost.

  15. Verstopping in de keuken-afvoer vanaf het moment dat ik het appartement betrok ongeveer 5 jaar geleden.

    Een bedrijf gebeld die de verstopping heeft verholpen. Maar niet afdoende.
    Een paar maanden later het bedrijf rioolrat.com gebeld. Zij kwamen de volgende dag en deden de klus in een uur voor de vaste prijs van Euro 150.

    Sindsdien geen problemen meer.

    Met hartelijke groet,
    Ineke Huying